گروه اموزشی ادبیات عرب اسلام آباد غرب گروه آموزشی ادبیات عرب اسلام آباد غرب

                                                             باسمه تعالی

موضوع : برگزاری مسابقه علمی دبیران عربی استان

با سلام و احترام، در راستای تحقق برنامه عملیاتی دبیرخانه راهبری درس عربی، مسابقه علمی دبیران عربی استان روز دوشنبه 11/12/93 از ساعت 9 تا 19 برگزار می گردد، شایسته است کارشناسی های تکنولوژی و گروههای آموزشی مناطق و نواحی ضمن اطلاع رسانی، مقدمات لازم را برای برگزاری آزمون به صورت آنلاین فراهم نمایند.

کتاب مورد نظر جهت آزمون: کتاب «فن ترجمه، اصول نظری و عملی ترجمه از عربی به فارسی و فارسی به عربی، نویسنده: دکتر یحیی معروف»

شرکت کنندگان: کلیه دبیران رشته عربی

ضمنا به نفرات برگزیده اول تا سوم لوح تقدیر و جوایزی اهدا خواهد شد.

سه شنبه 25 آذر 1393برچسب:, :: 22:12 :: نويسنده : عباسی لطف اله

جمعه 21 آذر 1393برچسب:, :: 16:3 :: نويسنده : عباسی لطف اله

                                                       باسمه تعالی

موضوع : ارسال سوالات امتحان پایانی نیمسال اول عربی متوسطه دوم در قالب cd

 

با سلام و احترام به استحضار می رساند دبیران محترم عربی متوسطه دوم سوالات پایانی امتحان عربی نیمسال اول را در قالب cd  به گروه آموزشی ازسال نمایند تا سوالات برتر در وبلاگ گروه درج شود .  

                                                                                        با تشکر

جمعه 21 آذر 1393برچسب:, :: 14:17 :: نويسنده : عباسی لطف اله

تاکنون‏ پژوهش‏هاي ‏بي‏شماري درزمينه‏ ي فعاليت‏هاي آموزشي اثر‏بخش در کلاس درس انجام شده است. به‏ طوري که نتايج اين پژوهش‏ها رهنمودهاي مفيدي را براي بهبود فعاليت‏هاي معلم در کلاس درس به همراه داشته است. بر اين اساس در اين مقاله، به ده اشتباهي پرداخته شده است که معلمان در کلاس درس بايد از آن‏ها دوري کنند.

معلمان همواره مي‏خواهند در کلاس نقش مثبتي داشته‏ باشند و اگر مراقب نباشند، نمي‏توانند اين مأموريت خطير را به خوبي به انجام برسانند. آيا تاکنون به عوامل زير که مخل تدريس هستند، توجه کرده ‏ايد؟

 

ردیف

ده اشتباه معلمان در تدریس

1

دوستي بيش از اندازه با دانش ‏آموزان

اغلب معلمان کم‏ تجربه مي‏خواهند بچه ‏ها آن‏ها را از همه بيشتر دوست داشته باشند، درحالي که اين کار اشتباه است. اگر شما مرتکب چنين اشتباهي شويد، کنترل‏ کلاس از دستتان خارج مي‏شود و اين به آموزش بچه‏ ها لطمه خواهد زد. به جاي آن، به دنبال احترام گذاشتن به دانش ‏آموزان، تحسين و تقدير آن‏ها باشيد. در اين صورت به يکباره خواهيد ديد، وقتي جدي و منصف هستيد، دانش ‏آموزان به شما بيشتر علاقه پيدا خواهند کرد و اين نشان مي‏دهد که در مسير صحيحي قرار گرفته‏ ايد.

 

2

آسان‏گيري در نظم و انضباط

به دلايل گوناگون، معلمان در آغاز سال در مورد انضباط سخت‏گيري کم‏تري دارند و يا اصلا"سخت‏گيري نمي‏کنند. حتما"اين جمله را شنيده ‏ايد که «تا شب عيد لبخند خود را به دانش ‏آموزان نشان ندهيد.» شايد اين جمله ‏اي سخت‏گيرانه باشد، اما واقعيت اين است که «بايد از ابتدا نظم و انضباط داشته باشيد تا هر چه به جلو مي‏رويد، در اجراي قوانين راحت‏تر باشيد.» اما قبل از هر چيز، انعطاف‏ پذير بودن خود را نشان دهيد.

 

3

سازمان‏دهي نکردن کارها از ابتدا

تا يک سال کامل تدريس نکرده ‏ايد، نمي‏توانيد حدس بزنيد در کلاس چه‏ مقدار برگه‏ ي تکليف جمع خواهد شد. پس از يک هفته تدريس، متحير به انبوهي از برگه ‏ها نگاه خواهيد کرد که بايد به وسيله ‏ي شما تصحيح شوند. از روز اول مي‏توانيد با يک برنام ه‏ي سازمان‏دهي شده، از انبوه شدن برگه‏ هاي دردسرساز جلوگيري کنيد. فايل کردن و قفسه‏ بندي کردن، کمک بسيار مؤثري است. منظم باشيد و بدون فوت وقت، هر برگه‏اي را که به دست شما مي‏رسد، همان‏ لحظه در جاي خود قرار دهيد. به ‏يادداشته باشيد، ميز مرتب در تمرکز ذهن مؤثر است.

 

4

ارتباط اندک با والدين و استفاده نکردن از نقش آن‏ها

در نگاه اول، مشورت کردن با اوليا نوعي تهديد به‏ نظر مي‏آيد. در حالي که اين کار، گنجينه ‏ي گران‏بهايي را در اختيارتان قرار مي‏دهد. براي جلوگيري از ابهامات و جبهه ‏گيري، همکاري با اوليا را امتحان کنيد. همکاري اوليا با کلاس، باعث آسان‏ترشدن کارتان خواهد شد. آن‏ها با شرکت‏ داوطلبانه در کلاس يا پي‏گيري برنامه ‏ي رفتاري درخانه، با شما همکاري خواهند کرد.

 

5

شرکت در بحث‏هاي بيهوده

اين دامي است که معلمان باتجربه هم، مانند معلمان کم ‏تجربه در آن گرفتار مي‏شوند. در محيط مدرسه نيز مانند همه ‏ي محيط‏هاي کاري، جدال، لجاجت و بدجوابي وجود دارد. با گوش دادن به بدگويي درباره ‏ي موضوعي که از آن خبر داريد، خود را در موقعيت خطرناکي قرار مي‏دهيد. با اين کار، در يک طرف دعوا قرار خواهيد گرفت و خود را بين دو دسته ‏ي دعوا غوطه‏ ور خواهيد کرد. در حالي‏که چيزي عايد شما نخواهد شد. بهتر است رابطه‏ ي خود با همکاران را در حالت دوستانه و بي‏طرفانه حفظ و روي کار بادانش ‏آموزان تمرکز کنيد. از جروبحث بپرهيزيد و به پيشرفت در آموزش بپردازيد.

 

6

ارتباط نداشتن با همکاران

گفتيم که از شرکت در بحث‏هاي بيهوده بپرهيزيد، اما نه به قيمت تنها ماندن در محيط کلاس خود. با خوردن غذا در جمع همکاران و مشارکت در کارهاي مدرسه و مشورت با کارکنان، در کمک به همکاران و کمک‏گرفتن از آن‏ها در فعاليت‏هاي جمعي شرکت کنيد. هيچ‏وقت نمي‏دانيد چه‏ موقع به کمک همکاران احتياج پيدا خواهيد کرد و اگر مدت‏ها از جمع کناره ‏گيري کنيد، بعد از آن، کمک گرفتن از آن‏ها کار بسيار سختي خواهد بود.

 

7

زياد کار کردن و خسته شدن

با جديت کار کنيد، مؤثر و مسئوليت‏پذير باشيد، اما به موقع به خانه برويد و اوقاتي را به استراحت و تجديد قوا اختصاص دهيد. به ‏طور کلي، اجازه ندهيد مسائل کلاس به آسايش شما و احساس لذت از زندگي در خارج از کلاس، لطمه بزند. نشاط خود را حفظ کنيد که دانش ‏آموزان به معلم با نشاط بيشتر نياز دارند.

 

8

کمک خواستن

شغل معلمي به مهارت‏هاي والاي انساني نياز دارد. اغلب ما مي‏کوشيم هر مشکلي را از سر راه برداريم، اما اين نمي‏تواند به يک قاعده تبديل شود. نترسيد از اين که آسيب‏ پذير به نظر بياييد. آگاهانه اشتباهات را بپذيريد و از همکاران خود کمک بخواهيد. با نگاهي به اطراف، صدها سال تجربه را نزد همکاران پيدا خواهيد کرد. اغلب آن‏ها در راهنمايي کردن و اختصاص وقت به شما، سخاوتمند هستند. در اين هنگام خواهيد ديد، آن‏قدر که فکر مي‏کرديد، تنهانيستيد.

 

9

رويا‏پردازي و نااميدي زودرس

معلمان تازه‏ کار بايد مراقب باشند که ‏در اين دام‏ گير نيفتند. جوانان‏ وارد اين حرفه مي‏شوند، چون آرمان‏گرا، خوش‏بين و آماده‏ي تغيير و تحول سريع هستند. اين خيلي خوب است، چون دانش ‏آموزان و همکارانتان به اين انرژي تازه و به فکر خلاق احتياج دارند. اما وارد دنياي خيال نشويد که ممکن است نتيجه ‏ي آن نااميدي و سرخوردگي باشد.

 

10

به خود سخت گرفتن

شغل معلمي به اندازه‏ ي کافي سخت هست. بنابراين، ذهن خود را مشغول اشتباهات، کوتاهي‏ها و لغزش‏ها نکنيد. هيچ‏کس کامل نيست. حتي معلمان باتجربه و موفق هم گاهي اوقات تصميمات اشتباهي مي‏گيرند. اشتباهات رخ داده را فراموش کنيد، خود را سرزنش نکنيد و قدرت ذهني‏تان را براي زمان آينده که به آن نياز داريد، نگه داريد. به خود سخت نگيريد و با دانش ‏آموزاني که مشکل دارند، ياري و هم‏دردي کنيد.

 

منبع

رشد تکنولوژي آموزشي، شماره ‏ي 1، مهر 1388

 

پنج شنبه 20 آذر 1393برچسب:, :: 21:49 :: نويسنده : عباسی لطف اله

مکالمات اولیه

 

ممنونم، سپاسگزارم

شكرا لك، شكرا.

خیلی ممنون

شكرا جزيلا.

خوش آمدید

اهلا و سهلا

لطفا

رجاء، من فضلك

بله

نعم

خیر، نه

لا، کلا

ببخشید، معذرت می‌خواهم

عفوا، عذرا

شرمنده

انا اسف

نمی‌فهم

لا افهم

من عربی صحبت نمی‌کنم

أنا لا أتكلم العربية.

من به خوبی عربی صحبت نمی‌کنم

أنا لا أتكلم العربية جیدا.

آیا فارسی صحبت می‌کنید؟

هل تتكلم اللغة الفارسية؟

لطفا شمرده تر صحبت کنید.

يتكلم ببطء، رجاء.

اسم شما چیست؟

ما اسمك؟

حال شما چطور است؟

كيف حالك؟

ایستگاه مترو کجاست؟

أين مترو الانفاق؟

رستوران خوب کجاست؟

هل هناک مطعم جیدا؟

تلفن عمومی کجاست؟

هل هناك هاتف عمومي هنا؟

آیا می توانم به اینترنت وصل شوم؟

هل يمكنني الحصول على الإنترنت؟

می توانی به من کمک کنی؟

هل تستطيع مساعدتي؟

تعارفات

 

سلام

سلام

صبح به خیر

صباح الخير

عصر به خیر

مساء الخير

خوش آمدید، خیر مقدم

مرحبا

سلام دوست من!

أهلا صديقي /صديقتي!

دلم برات تنگ شده بود.

إشتقت إليك كثيرا

چه خبر؟

مالجديد؟

خبری نیست، سلامتی

لا شيء جديد

شب بخیر، شب خوش

تصبح/ تصبحين على خير

بعدا می بینمت

أراك في مابعد

خدا نگهدار

مع السلامة

راهنمایی

 

من گمشده‌ام.

أضعت طريقي!

می‌توانم کمکتان کنم؟

هل بإمكاني مساعدتك؟

می‌توانی کمکم کنی؟

هل بإمكانك مساعدتي؟

دستشویی کجاست؟

أين أجد (المرحاض)؟

مستقیم برو! بعد دست چپ/راست برو!

أمشٍ على طول ثم عرّج يمينا/ شمالا!

واقعا!

حقا!

نگاه کن!

أنظر!  أنظري!

چه؟ کجا؟

ماذا؟ أين؟

ساعت چند است؟

كم الساعة؟

ساعت ۱۰ است. ساعت هفت و نیم عصر است.

إنها العاشرة. إنها السابعة و النصف مساءا

این را بده من!

أعطني هذه!

دوستت دارم!

أحبك

من مریض هستم.

أنا مريض.

به دکتر نیاز دارم.

أحتاج طبيبا!

پنج شنبه 20 آذر 1393برچسب:, :: 20:24 :: نويسنده : عباسی لطف اله

جمعه 14 آذر 1393برچسب:, :: 1:30 :: نويسنده : عباسی لطف اله

بسم الله الرّحمن الرّحیم     شرح برنامه و فعالیت های گروه آموزشی زبان و ادبیات عرب شهرستان اسلام آباد غرب در سال تحصیلی94-1393

ردیف

شرح فعالیت

   تاریخ

 

نظارت برسازماندهي وتنظیم برنامه ی همکاران

12/5/ 93

2

تشكيل جلسه با مسوول گروههای آموزشی درخصوص اجرای برنامه عملياتي سال تحصيلي  94-93

مهر ماه 93

3

شرکت درجلسه هم اندیشی سر گروههای آموزشی منطقه با مدیریت محترم آموزش و پرورش اسلام آباد غرب و ارائه نقطه نظرات در خصوص مسائل و مشکلات آموزشی و تربیتی و ارتقاء کیفیت آموزشی و تقویت بنیه ی دینی دانش آموزان

93/7/20

4

 بررسی و ارزیابی سوالات امتحانی عربی نوبت دوم خرداد 93 و انتخاب سوالات برتر جهت صادر نمودن تشویقی و تقدیرنامه

 

آبان 93

5

نقد وتحلیل سوالات امتحان هماهنگ عربی 3تجربی- ریاضی ، عربی3 علوم انسانی وعربی دوره پیش دانشگاهی علوم انسانی در قالب فایل word و ارسال به گروه آموزشی استان

20/8/ 93

6

تنظيم جدول زمانبندی بازديد شش ماهه از مدارس سطح شهر وروستا در راستای تحقق برنامه عملیاتی وبحث وتبادل  نظر در خصوص مسائل و مشكلات آموزشي وارائه راهكارهاي مناسب براي بر طرف نمودن آن.

 

 

مهر93

7

بازديد از مدارس پسرانه و دخترانه سطح شهر وتاكيد بر ثبت نمرات مستمر وبر رسي  مسائل و مشکلات آموزشی

 

در طول سال تحصیلی

8

بحث وتبا دل نظر درخصوص چگونگي اجراي برنامه ي عملياتي شهرستان 

93/8/7

9

بررسی ./5 اوراق امتحانی درس عربی سوم تجربی- ریاضی ، سوم انسانی و دوره پیش دانشگاهی شهرستان

تیر93

10

شركت در کارگاه آموزشی و نشست تخصصی سرگروههاي آموزشي عربی استان در راستای اجرای برنامه عملیاتی جهت هماهنگ نمودن با دبیرخانه عربی و بررسی مشکلات آموزشی و ارائه راهکارهای مناسب جهت برطرف نمودن آن وتصویب برگزاری امتحان عربی سال اول نوبت اول به صورت هماهنگ منطقه ای

93/8/26

11

طراحی و ساخت وبلاگ گروه عربی شهرستان و به روز رسانی و غنی سازی آن

آبان93

12

 شرکت در کلاس آموزش وبلاگ نویسی ، ایمیل و جی میل

مهر و آبان93

13

تدوین قواعد درس چهارم ( مبحث حال ) عربی سال سوم رشته تجربی - ریاضی به شکل نمودار ، چارت و مصوّر به صورت پاورپوینت و ارسال آن به استان

 93/9/10

 

 

14

طراحی کلینیک مجازی پرسش و پاسخ

  در طول سال تحصیلی   

15
 

 جلسه تخصصی و کارگاه آموزشی گروه عربی متوسطه دوم و بحث و رایزنی در خصوص ملاک های فنی ، عمومی سوالات ، تشریح حیطه شناختی و رعایت بارم بندی در طراحی سوالات ، تحلیل محتوای کتب درسی عربی و ارائه نقطه نظرات در مورد نکات مبهم و چاش دار کتاب های درسی عربی و تأکید بر ارزشیابی مستمر و استفاده از نرم افزارهای آموزشی و کلاس هوشمند و ...

 93/9/19

 16

 بررسی 5% امتحانات نهایی عربی سال سوم و چهارم متوسطه دی ماه 93

93/10/20

 17

 طراحی سوالات مفهومی و استاندارد امتحانی درس اول عربی سال سوم ریاضی - تجربی و ارسال آن به گروه آموزشی عربی استان

 93/11/12

 18

بازدید از دبیرستان های شهدای مرصاد و عصمت به همراه سرگروههای آموزشی استان و سرگروه عربی استان جناب آقای دکتر ناصری و شرکت در نشست تخصصی و  تبادل نظر در خصوص ارتقاء کیفیت آموزشی و علمی دانش آموزان

93/11/13

 19

 برگزاری آزمون آنلاین دانش آموزی درس عربی 3 رشته علوم انسانی

 93/12/18

پنج شنبه 13 آذر 1393برچسب:, :: 22:6 :: نويسنده : عباسی لطف اله

                                                                        باسمه تعالی

موضوع : برگزاری امتحان عربی پایه ی اول نوبت اول

با سلام و احترام ،   به اطلاع همکاران گرامی می رساند در راستای تحقق برنامه عملیاتی و در صورت موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان امتحان عربی پایه ی اول در نوبت اول به صورت هماهنگ استانی برگزار خواهد شد.

مراتب متعاقباً اعلام خواهد شد .

 

                                                                                           

 

                                                                 

جمعه 7 آذر 1393برچسب:, :: 10:15 :: نويسنده : عباسی لطف اله

                                                     

                                                                           باسمه تعالی

موضوع :  تدوين قواعد عربي درس چهارم سال سوم و تاليف  درس دهم  سال اول

 

با سلام و احترام به اطلاع می رساند در راستای تحقق برنامه عملیاتی گروه عربی همکاران محترم نسبت به تدوین قواعد درس چهارم سال سوم تجربی – ریاضی به شکل نمودار ، چارت ، مصور و... به صورت پاورپوینت و طراحی ،تدوین و تألیف درس دهم ( جمله اسمیه) کتاب سال اول متوسطه بر اساس کتاب های جدیدالتألیف عربی متوسطه دوره اول مساعدت و اقدام لازم مبذول فرمایند .

          

 

موضوع

حداکثر تاريخ تحويل به گروه هاي آموزشي

1

تدوين قواعد عربي  درس چهارم سال سوم رشته تجربي و رياضي  

10/9/93

2

تدوين و تاليف  درس دهم  سال  اول

25/11/93

پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:, :: 23:0 :: نويسنده : عباسی لطف اله

برنامه بازدید شش ماهه 94-93

رديف

نام دبيرستان

روز بارديد

تاريخ بازديد

 

 

1

دبیرستان آیت اله کاشانی –شاهد امام حسین(ع) - دکتر حسابی

دوشنبه

3/9/93 

2

دبیرستان معارف اسلامی صدرا - هنرستان ابتکار 

دو شنبه

17/9/93 

3

جلسه تخصصی و کارگاه آموزشی گروه عربی متوسطه دوم در سطح شهرستان

چهارشنبه

19/9/93 

     

 

4

امتحانات نوبت اول

دو شنبه

8/10/93 

5

امتحانات نوبت اول

دوشنبه

15/10/93 

6

امتحانات نوبت اول

دو شنبه

22/10/93 

7

 

دوشنبه

29/10/93 

8

 دبیرستان حضرت فاطمة الزهراء(س) 

دو شنبه

6/11/93 

9

 بازدید از دبیرستان شهدای مرصاد و عصمت به همراه جناب آقای دکتر ناصری سرگروه آموزشی عربی استان

دو شنبه

13/11/93 

10

دبیرستان شاهد میناشی

دو شنبه

20/11/93 

11

دبیرستان حضرت امام خمینی(ره)  

دو شنبه

27/11/93 

12

 

دو شنبه

4/12/93 

13

 هنرستان نرگس خاتون 

دوشنبه

11/12/93

14

هنرستان نیایش

دوشنبه

18/12/93

 15 دبیرستان حضرت طاهره 
 دوشنبه  25/12/93
 16  دبیرستان امیر کبیر و صدیقه کبری حسن آباد - دبیرستان فاطمیه و شهید دستغیب شیان
 دوشنبه  24/2/94

 17

 دبیرستان نمونه دولتی گلچین
 دوشنبه

 31/1/94

 18

  دبیرستان نمونه دولتی شهید ریزه وندی

 دوشنبه

 7/2/94

   

 

 

چهار شنبه 5 آذر 1393برچسب:, :: 13:52 :: نويسنده : عباسی لطف اله

درباره وبلاگ

به وبلاگ گروه آموزشی عربی متوسطه دوم اسلام آباد غرب خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان گروه آموزشی ادبیات عرب اسلام آباد غرب و آدرس arabiceslamabad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:






Alternative content